X بستن تبليغات
X بستن تبليغات
Home > سلامت > همه چیز درباره آپنه خواب-سلامت

همه چیز درباره آپنه خواب-سلامت

GettyImages 697613877 همه چیز درباره آپنه خواب سلامت

آپنه خواب یک مشکل خطرناک است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد. کارشناسان آنچه باید در مورد این اختلال بدانید را سنجیده اند.

آپنه خواب چیست؟

هنگامی که در مورد آپنه خواب فکر می کنید فکر کنید می خواهید غواصی کنید و فقط یک لوله تنفسی دارید. همسرتان می تواند به اعماق اقیانوس برود اما شما باید هر ۳۰ ثانیه برای هوا به سطح آب بروید. فقط شما زیر آب نیستید، خواب هستید و دستگاه تنفس معیوب بدن شماست.

آپنه خواب یک اختلال مزمن است که در هنگام خواب باعث مکث در تنفس می شود. دکتر کریس وینتر (نویسنده روش خواب: چرا خواب شما قطع می شود و چطور می توان آن را رفع کرد) می گوید: “مغز شما باید بین تنفس و خواب تصمیم گیری کند.”

اگر آپنه خواب دارید، تنفس شما صدها بار در طول شب متوقف شود بنابراین رسیدن به وضعیت خواب عمیق را دشوار می کند. حتی ممکن است چند بار بیدار شوید. نتیجه چیست؟ شما خواب کافی نخواهید داشت یا حداقل خواب خوب نخواهید داشت. آپنه خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که درمان هایی نیز موجود است. در اینجا، نه چیز که باید درباره آپنه خواب بدانید ذکر شده است.

بیش از یک نوع آپنه خواب وجود دارد

آپنه انسدادی خواب (OSA) شایعترین نوع آپنه خواب است و هنگامی رخ می دهد که عضلات گلو در هنگام خواب مسدود می شوند. نوع دیگری از آپنه خواب، آپنه خواب مرکزی است که هنگامی اتفاق می افتد که ارتباط بین مغز و عضلات قطع شود. در نتیجه، مغز شما سیگنال های صحیح را به عضلاتی که تنفس را کنترل می کنند ارسال نمی کند. گاهی اوقات آپنه انسدادی و مرکزی به صورت همان زمان رخ می دهد، که به سندرم آپنه خواب پیچیده معروف است.

GettyImages 182912411 همه چیز درباره آپنه خواب سلامت

چاقی یکی از عوامل اصلی خطر است

در حالی که آپنه مرکزی خواب ممکن است به علت مشکلات پزشکی (مانند اختلالات قلب) و داروهای خاص (مانند opioids) اتفاق بیفتد، آپنه انسدادی خواب اغلب بر روی افرادی که اضافه وزن دارند، تاثیر می گذارد. در واقع، با توجه به بررسی های موسسه ملی قلب ، ریه و خون، نیمی از افراد مبتلا به OSA دارای اضافه وزن هستند. بعضی از کارشناسان معتقدند افرادی که اضافه وزن دارند بافت اضافی در ناحیه دهان و گلو دارند که راه تنفسی را مسدود می کند. اگرچه تمام افراد مبتلا به آپنه خواب اضافه وزن ندارند، اما از دست دادن وزن اضافی علائم را کاهش می دهد.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به آپنه انسداد خواب را افزایش بدهند عبارتند از: داشتن لوزه های بزرگ و یا راه تنفسی باریک، داشتن یک عضو خانواده با آپنه خواب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و گرفتگی بینی.

خروپف تنها علائم نیست

خروپف شدید ممکن است نشانه قابل توجهی از آپنه خواب (به ویژه برای افرادی که تختخواب مشترک دارند) باشد، اما این نشانه تنها نشانه آپنه خواب نیست. احساس خواب آلودگی بیش از حد (یا حتی خواب افتادن) در طول روز علائم رایج دیگر است. دکتر وینتر می گوید: “یکی از علائم خواب افتادن در طول کار و جلسات مهم است.” اکثر مردم خواب آلودگی خود را با آپنه خواب مرتبط نمی دانند زیرا نمی دانند در طول شب بیدار بوده اند. خروپف یک نشانه خوب است، نه تنها صدای بلند آن، بلکه خروپف همراه با صدای خفه نیز مهم است. این خروپف تنها زمانی اتفاق می افتد که بافت در پشت گلو ارتعاش دارد. البته تمام افرادی که خروپف می کنند آپنه خواب ندارند. سردرد صبحگاهی، خشک شدن دهان، نوسانات خلقی و سخت تمرکز کردن نیز نشانه های آپنه خواب می باشد.

GettyImages 200276829 001 همه چیز درباره آپنه خواب سلامت

آپنه خواب در مردان بیش از زنان است

مردان میانسال بیشتر از خانم ها تحت تاثیر آپنه خواب قرار می گیرند. مارک اریک دیکن، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه مریلند می گوید: “چارلز دیکنز، رایج ترین بیماران آپنه خواب را در سال ۱۸۳۷ زمانی که مقاله های ویوویک را نوشت، شناسایی کرد. شخصیت اصلی آن” افراد میانسال ​​و چاق بودند که خروپف می کنند و در طول روز خواب آلود هستند. ” (به همین دلیل است که آپنه خواب را “سندرم پیک ویلی” نیز می نامند). اما آپنه خواب در خانم ها نیز دیده می شود. خطر این بیماری با رسیدن به یائسگی بیشتر می شود.

آپنه خواب می تواند تهدید کننده زندگی باشد

رها کردن آپنه خواب می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند فشار خون بالا، دیابت، ضربان قلب نامنظم، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و غیره شود. دکتر وینتر می گوید: “این بیماری می تواند بسیار پیچیده شود. آپنه خواب باعث افزایش وزن می شود، زیرا بسیاری از مردم برای این که بتوانند بیدار بمانند زیاد چیزی می خورند. افزایش وزن نیز باعث حمله قلبی می شود. همچنین احتمال ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک نیز افزایش می یابد. ” سندرم متابولیک به مجموعه ای از عوامل خطرناک اشاره دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد: چربی معده، تری گلیسیرید بالا، کلسترول خوب پایین، فشار خون بالا و قند خون بالا در حالت ناشتا.

آپنه خواب همچنین خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد و ممکن است بر روابط شما در خانه (اگر همسرتان به خاطر خروپف شما نتواند بخوابد) و محل کار (اگر به طور مداوم احساس خستگی و ناتوانی کنید) تاثیر بگذارند.

آپنه خواب اغلب تشخیص داده نمی شود

دکتر وینتر می گوید: “[آپنه خواب] بسیار کم تشخیص داده می شود زیرا بسیاری از مردم هنگامی که به رختخواب می روند فورا خوابشان می برد. این افراد از دید دیگران خوش خواب نامیده می شوند “. “آن ها می گویند من هرجایی خوابم می برد- من می توانم در یک قایق نیز بخوابم.” این مسئله نشان می دهد که چیزی در خواب شما مشکل دارد و به معنی خوش خواب بودن شما نیست.

یکی دیگر از دلایل تشخیص ندادن آپنه خواب این است که زمانی اتفاق می افتد که شما کاملا هوشیار نیستید و اغلب مردم نمی توانند ارتباطی بین احساس خواب آلودگی در طول روز و آپنه خواب برقرار کنند. به همین دلیل خروپف نشانه مهمی است. دکتر دیکن می گوید: “تا زمانی که با فردی همبستر نباشید، متوجه خروپف خود نمی شوید.”

GettyImages 530066191 همه چیز درباره آپنه خواب سلامت

تشخیص آپنه خواب در منزل

یک بار مجبورید یک شب ناراحت کننده در آزمایشگاه بخوابید در حالی که سیم و مانیتور به شما وصل است تا به تشخیص دقیق آپنه ی خواب بپردازد. در حال حاضر، بسیاری از افراد می توانند این تشخیص را در منزل داشته باشند. پس از یک معاینه فیزیکی، پزشک مانیتور قابل حمل که بر روی صفحه آن وضعیت خواب، مانند میزان ضربان قلب و حرکت سینه دیده می شود را توصیه می کند. همچنین خوب است یک دفتر داشته باشید و در آن به مدت چند هفته زمان خوابیدن و بیدار شدن خود را بنویسید.

دکتر وینتر می گوید: ضعف این روش این است که فقط در صورتی که آپنه خواب داشته باشید تشخیص می دهد و سایر بیماری های مربوط به خواب را تشخیص نمی دهد. اگر آپنه خواب نداشته باشید، باید به آزمایشگاه خواب مراجعه کنید و با متخصص خواب برای یافتن مشکل صحبت کنید.

GettyImages 614856072 همه چیز درباره آپنه خواب سلامت

راه های درمانی آپنه خواب

آپنه خواب یک بیماری جدی است، اما خبر خوب این است که راه های درمانی نیز برای آن وجود دارد. تغییرات شیوه زندگی هوشمند ممکن است کمک کند، به ویژه برای افراد مبتلا به آپنه خواب خفیف.

استفاده از ماسک CPAP (فشار مثبت جریان هوای پیوسته) در شب، درمان اصلی برای افرادی است که دارای آپنه متوسط ​​و شدید خواب هستند. این دستگاه کمک می کند مجراهای بالای هوا باز شود تا بتوانید در هنگام خواب راحت نفس بکشید. اما بسیاری از مردم دوست ندارند از یک ماسک CPAP استفاده کنند. دکتر وینتر می گوید: “این درمان موثر ترین درمان است، اما قطعا ایده آل نیست”. عوارض جانبی مانند احتقان و خشکی دهان نیز می توانند برای کاربران CPAP خسته کننده باشد.

اگر CPAP برای شما مناسب نباشد، گزینه های دیگری نیز وجود دارد مانند دستگاه دهان که زبان یا فک شما را به جلو و دور از راه تنفسی می راند. برای افرادی که با این درمان ها تسکین نمی یابند، جراحی برای باز کردن مجرای تنفسی (مانند جابجایی مجدد یا حذف لوزه ها و بافت ها از پشت دهان) ممکن است گزینه مناسبی باشد.

تغییر شیوه زندگی ممکن است کمک کند

اگر آپنه خواب دارید، تغییر شیوه زندگی هوشمند می تواند کیفیت خواب شما را تغییر دهد. دکتر دیکن می گوید: “هر چیزی که بتواند خواب را متوقف کند، آپنه را بدتر می کند.” افراد مبتلا به آپنه خواب باید از خوابیدن بر روی پشتشان (برای جلوگیری از خروج تنفس) جلوگیری کنند، نوشیدنی های ملایم بخورند، سیگار را ترک کنند و از استفاده از قرص های خواب آور و الکل بپرهیزند(هر دو تنفس شما را کند می کند). به گفته دکتر وینتر، “نوشیدنی های سنگین به علت شل کردن عضلات باعث می شود آپنه خواب بدتر شود.”

برای افرادی که آپنه خواب دارند، رژیم خواب سالم بسیار مهم است. اتاق خواب را فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید، مطمئن شوید که درجه حرارت مناسب است، و تمام چراغ ها را خاموش کنید. خاموش کردن تلویزیون نیز می تواند کمک کند.


همه چیز درباره آپنه خواب
کپی رایت: منبع مطلب

Check Also

باد، گرد و غبار را به برخی از مناطق ایران می‌برد-سلامت

خبرگزاری میزان: کارشناس سازمان هواشناسی گفت: آسمان شهر‌های سراسر کشور آفتابی است و با افزایش …