خانه > سلامت > شرکت داروسازی آتی فارمد؛ يک گام تا بازار-سلامت

شرکت داروسازی آتی فارمد؛ يک گام تا بازار-سلامت

آتي فارمد؛ يک گام تا بازار
 

شرکت داروسازی بین المللی آتی فارمد که با سرمایه گذاری مشترک خارجی
برای انتقال تکنولوژی پیشرفته به ایران آغاز به کار نموده است، این روزها در حال
تکمیل فرایند تولید خود برای برداشتن گام نهایی و ورود به بازار دارویی ایران است.
انتقال فناوری، خرید تجهیزات بهروز و اصیل، رعایت حساسیت های جزئی و گسترده در فرایند
تولید، عملاً آتی فارمد را به یک شریک قابل اعتماد برای سرمایه گذاران سختگیر خارجی
و شرکای داخلی در حوزه تولید داروهای هورمونی جنسی تبدیل کرده که در منطقه منحصر
به فرد است
.

این شرکت با چه اهدافی تأسیس شده است؟


شرکت آتی فارمد، 6 سال پیش با همکاری شرکت دارویی برکت و
یک شرکت سوئیسی تأسیس شد. اولین قرارداد در نیمه سال 2011 در ژنو به امضا رسید و
از نوامبر همان سال ساخت کارخانه آغاز شد. بعد از مدتی به علت وضع تحریمهای شدید
شرکت سوئیسی از ادامه همکاری با طرف ایرانی خود سرباز زد و در نتیجه برای مدتی
شرکت فعالیت جدی نداشت
.
در اسفند ماه سال 1394، 65 درصد سهام این شرکت از سوی
شرکت سرمایه گذاری البرز و کمپانی
ACTOCHEM که ترکیبی
ازشرکت
ACTOVER و CHEMOGROUP می باشد خریداری شد.


مهمترین هدف تاسیس شرکت داروسازی بین المللی آتی فارمد،
ایجاد یک شرکت تخصصی در زمینه تولید فرآورده های دارویی هورمونی به خصوص داروهای
هورمون جنسی می باشد
.

چرا برای مدتی شرکت آتی فارمد غیرفعال بود؟


یکی از دلایل اصلی که آتی فارمد بعد از قطع همکاری طرف
سوئیسی نتوانست به کارش ادامه دهد پیچیدگی تکنولوژی های تولید داروهای هورمونی
بود. تولید این نوع از داروها بسیار سخت و پیچیده است و کشورهای کمی این تجهیزات و
دانش را در اختیار دارند. دقیقا در همان زمان بود که شرکت سرمایه گذاری البرز با
همراهی شرکت داروسازی
ACTOVER که علاوه
بر تولید، در حوزه واردات دارو هم فعال می باشد و روابط خوبی با صاحبان تکنولوژی
تولید داروهای هورمونی دارد، تصمیم به سرمایه گذاری مشترک با کمپانی

CHEMO اسپانیا گرفتند. همزمان با این اتفاقات برنامه ریزی
ها برای انتقال تکنولوژی و آغاز کار صورت گرفت.

آتي فارمد؛ يک گام تا بازار 

 

تاکنون تکنولوژی ساخت چند دارو وارد کشور شده است؟

تا امروز تکنولوژی تولید 5 دارو به کشور وارد شده و تا پایان سال جاری انتقال تکنولوژی ساخت مابقی داروها به کشور صورت خواهد گرفت.

آیا آتی فارمد در این مدت تولیداتی هم داشته و محصولاتی را روانه بازار کرده است؟

در این مدت سه محصول در این کارخانه ساخته شد که روانه بازار شد. البته این محصولات در گروه داروهای هورمونی و از مهمترین محصولات کارخانه به حساب نمی آیند اما به هرحال از محصولاتی هستند که آتی فارمد آن ها را تولید کرده و در این مدت که در حال انتقال تکنولوژی و دانش تولید داروهای هورمونی بود، آنها را روانه بازار کرده است.

همانگونه که می دانید شما اولین کارخانه تولید داروهای هورمونی در ایران نیستید. از وجه تمایزهای خود بگویید. آتی فارمد قرار است در چه حوزه هایی ورود کند؟

شرکت آتی فارمد تنها شرکتی است که تأییدیه GMP را برای تولید داروهای هورمونی از وزارت بهداشت دریافت کرده. (GOOD MANUFACTURING PRACTICE لازم به ذکر است GMP سندی است از سوی وزارت بهداشت که برای صادرات محصولات دارویی به خارج از کشور مورد نیاز است و در صورتیکه اصول آن در روند تولید، فضای کارخانه نظیر سیستم هواساز و ارتباط کارکنان با داروها و مواد تشکیل دهنده هورمونی رعایت گردد به یک کارخانه اعطا می شود. دریافت این گواهینامه نیاز به تغییرات اساسی در روند تولید دارد همچنین تأثیر زیادی در اثر بخشی و کیفیت دارو از یکسو و تأمین سلامت کارکنان از سوی دیگر دارد.

آتي فارمد؛ يک گام تا بازار 

 

یکی از حوزه هایی که شما بر آن تأکید دارید، تولید فرآورده های دارویی هورمونی زنان است. چرا این حوزه را انتخاب کردید؟

دلیل اصلی ورود به حوزه زنان این است که تابه حال کارخانه ای که دارای گواهینامه GMP باشد و در سطح تولیدکنندگان اصلی بخواهد فرآورده های دارویی هورمونی را تولید کند، نداشتیم. از سوی دیگر چون تولید دارو در این زمینه نیاز به تکنولوژی پیچیده دارد که در اختیار کشورهای اندکی است، به دست آوردن آن نقطه قوت مهمی برای ما محسوب می شود. داشتن گواهینامه GMP و تغییر ساختار فرایند تولید محصولات با اصول آن، تأثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت دارد. مهمترین موضوع این است که آتی فارمد توانسته است این تکنولوژی را همراه با گواهینامه GMP داشته باشد تا بتواند سلامت و کیفیت فرآورده های دارویی هورمونی را تضمین نماید.

امسال دومین سالی است که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است. فکر می کنید آتی فارمد چه میزان از اصول اقتصاد مقاومتی را تا به حال اجرایی کرده است؟

ما در آتی فارمد دیدگاه خاص خودمان را نسبت به این موضوع داریم. از دید ما در شرایطی که تحریم ها ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد، سرمایه گذاران دو دسته میشوند. برخی از آنها دست از کار می کشند تا از خطرات شرایط نامطمئن در امان بمانند اما برخی دیگر از سرمایه گذاران در جهت کاهش ریسک قدم برمی دارند. تیم ما در دسته دوم قرار می گیرد. درواقع ما به میدان آمده ایم تا این خطرات را کاهش دهیم. از آنجا که تحریم ها در قدم اول بیشتر روی واردات محصولات تمام شده اثر می گذارد، تولیدکننده امکان خلاقیت بیشتری دارد. البته امروز که در دوران پسا تحریم قرار داریم اوضاع خیلی بهتر است اما حتی اگر به شرایط گذشته بازگردیم، بازهم براساس همین رویکرد پیش خواهیم رفت.

سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت آتی فارمد به صورت مشخص می تواند چه تأثیراتی بر ارز آوری، کاهش واردات و اشتغال زایی داشته است؟

سرمایه گذاری در آتی فارمد یک فرایند است و قرار است طی سه سال انجام شود. پیشبینی ما این است که بعد از سه سال در این شرکت، 300 موقعیت شغلی ایجاد شود. همچنین تولیدات این کارخانه به 200 میلیارد تومان خواهد رسید و نزدیک به ده ها میلیون یورو کاهش واردات صورت خواهد گرفت. همه این ها راه را برای هدف اصلی ما که صادرات محصولات آتی فارمد است هموار خواهد کرد.

آتي فارمد؛ يک گام تا بازار 

 

شرکت آتی فارمد بعد از مدت ها دوباره راه خود را برای رسیدن به صادرات محصول به منطقه و بازارهای فرا ملی و رقابت با شرکت های بین المللی آغاز کرده. در این راه مهمترین مانع شما چیست؟

از مهمترین موانع در صنایع هایتک نبود افراد با استعداد و دارای مهارت کافی است. برای اینکه بتوانیم با تجهیزات روز دنیا کارکنیم، تنها دانش و علم کافی نیست بلکه باید فرهنگ کار کردن در یک صنعت خاص، روش های تقسیم وظایف، برنامه ریزی و راهکارهای نوین مدیریتی کمپانی های تراز اول دنیا را هم داشته باشیم. به بیان دیگر مدیرانی که در یک شرکت بین المللی کار می کنند برای اینکه بتوانند موفق عمل کنند باید همانند مدیران شرکت های درجه یک دنیا بر توسعه نیروی انسانی، تولید و کیفیت کار نظارت کنند. بازار ما بازاری فراتر از ایران است بنابراین سطح کاری کارکنان ما باید توان رقابت با بازارهای بین المللی و شرکت های تراز اول دنیا را نیز داشته باشد که البته ما درآتی فارمد ضمن انتقال تکنولوژی و استفاده از تجارب بین المللی شریک اروپایی خود برای آموزش های حرفه ای کارکنان و مدیران خود برنامه ریزی نموده ایم.

سه سال از شروع طرح تحول نظام سلامت می گذرد. این طرح که باهدف افزایش خدمات سلامت و کاهش هزینه ها انجام شد، بخشی از توان خود را برای تمرکز بر جوانانی گذاشت که دچار ناباروری هستند. شما در این حوزه چه گام هایی برداشته اید؟

بخشی بزرگی از داروهایی که برای درمان ناباروری استفاده می شود، داروهای خارجی هستند. در واقع برخی از مصرف کنندگان که به کیفیت اهمیت می دهند تنها داروهای برند اصلی را خریداری می کنند. از آنجا که هزینه درمان با فرآورده های هورمونی تولید شده تحت لیسانس در شرکت داروسازی آتی فارمد با حفظ کیفیت و اثر بخشی و سلامت محصولات، معادل نیمی از هزینه های درمان با داروهای برند اصلی می باشد، در نظر داریم بازار داروهای خارجی و وارداتی را در این حوزه در اختیار بگیریم تا رضایت بیماران را به بهترین شکل تامین کنیم تا هم محصولی با کیفیت و سالم در اختیارشان بگذاریم و هم هزینه های درمان آن ها را کاهش دهیم.

یکی از مشکلاتی که همیشه سر راه شرکت های داروسازی است، برقراری ارتباط با جامعه پزشکی است. برای حل این چالش چه راهکاری دارید؟

با توجه به سال ها فعالیت در حوزه بازاریابی فرآورده های دارویی این موضوع را به خوبی لمس کرده ام. در مورد این موضوع یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه برای ارتباط با مخاطب در کنار رفع نیاز خودتان باید به نیازهای او هم پاسخ داده شود. یعنی اگر شما تنها برای رفع نیاز خودتان به سمت مخاطب بروید او فقط یکبار نیاز شما را پاسخ می دهد اما دفعات بعدی دیگر پاسخ شما را نمی دهد. اگر در ایران برخی از شرکت ها در ارتباط با پزشک دچار مشکل هستند، علت این است که بدون درنظر گرفتن نیاز یک پزشک؛ به عنوان یک تبلیغ کننده دارو با او سخن می گویند. درحالیکه باید به دنبال جواب این سؤال باشیم که یک پزشک به چه دلیل ممکن است یک دارو را برای بیمارانش نسخه نماید.

ما قصد نداریم، ارتباط با پزشک را به تبلیغ دارو محدود کنیم. در واقع می خواهیم مروج علم باشیم. یعنی می خواهیم با مشارکت در تمامی فعالیت های علمی در سطوح مختلف، دانشگاه های علوم پزشکی، بیماستان ها و مراکز آموزشی و درمانی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و رویدادهای مرتبط علمی داخلی و بین المللی در ارایه و نشر روش ها و راهکارهای نوین درمانی در حوزه سلامت بانوان سهیم باشیم.

 

آتي فارمد؛ يک گام تا بازار 

 

براساس این گفته ها، شما به نیروهایی متفاوت از نمایندگان علمی که امروز برای معرفی داروها به مطب پزشکان می روند نیاز دارید؟

نمایندگان علمی شرکت های داروسازی راه های ارتباطی آن ها با جامعه پزشکی هستند و لازمه یک ارتباط سازنده برای انتقال اطلاعات علمی برقراری ارتباطی دوطرفه بر اساس دانش به روز بازاریابی و نیاز پزشک به نتایج دستاوردهای جدید حوزه پزشکی و داروسازی می باشد. مبنای جذب و استخدام و همچنین آموزش نمایندگان علمی در شرکت داروسازی آتی فارمد نیز همین است.

امروز که بعد از مدت ها فعالیت و تلاش برای تولید فرآورده های دارویی هورمونی در آستانه ورود به بازار دارویی کشور هستید و تقریباً تنها شرکتی هستید که همپای شرکت های خارجی فعالیت می کند، اگر روزی شرکت های دارویی خارجی وارد ایران شوند، چگونه می خواهید با آنها رقابت کنید؟

زمانی که شرکتهای اروپایی به ایران بیایند ما در مقایسه با آنها از نظر کیفیت مشکلی نخواهیم داشت. تنها شاید در بخش اطلاع رسانی و بازاریابی نیاز به اقداماتی داشته باشیم که آن هم با توجه به سابقه و تجربه ما در این زمینه نگرانی از این بابت وجود ندارد و می توانیم بازار را در اختیار داشته باشیم.

سخن آخر:

ورود تفکر حرفه ای در حوزه تولید و بازاریابی دارو به صنعت داروسازی نیاز امروز ماست و امیدوارم که مدیران این حوزه این موضوع را به خوبی درک کنند چون این مدیران هستند که می توانند دیدگاه کارکنان را گسترش دهند و توانمندی آن ها را شناسایی کنند. امیدوارم به زودی شاهد این اتفاقات باشیم و صنعت داروسازی ایران روز به روز بهتر و بهتر گردد.

 

آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرهنگ، ساختمان سهند، طبقه 4


 آتي فارمد؛ يک گام تا بازار


شرکت داروسازی آتی فارمد؛ يک گام تا بازار
کپی رایت: منبع مطلب