Home > سلامت > مصرف زیاد ویتامین، مسمومیت می آورد – مراقبت-سلامت

مصرف زیاد ویتامین، مسمومیت می آورد – مراقبت-سلامت


image 13970409805379 مصرف زیاد ویتامین، مسمومیت می آورد   مراقبت سلامت

سلامت نیوز: رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران گفت: مصرف زیاد ویتامین ها عوارض متعددی در پی دارد و حتی می تواند موجب برخی مسمومیت ها شوند بطور مثال در مسمومیت با ویتامین آ (هایپرویتامینوز A )، فرد دچار کاهش قدرت دید و بینایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،جمشید سلام زاده افزود: علائم مسمومیت با ویتامین ها برحسب نوعی ویتامینی که مصرف می شود، متفاوت است بطور مثال در مسمومیت با ویتامین آ، علاوه بر کاهش بینایی فرد با اختلال در متابولیسم چربی ها نیز مواجه می شود.
وی ادامه داد: همچنین مصرف زیاد ویتامین آ موجب افزایش آنزیم های کبدی و مشکلات کبدی می شود؛ گاهی نیز تظاهرات پوستی یا مخاطی ممکن است در افراد ظاهر شود که نیاز به مراقبت های لازم دارد.

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران با اشاره به رشد روزافزون تبلیغات ماهواره ای درباره تاثیرات شگفت انگیز انواع ویتامین ها و مکمل ها گفت: توصیه جدی من به مردم به ویژه بیماران این است که فریب بسیاری از تبلیغات در شبکه های ماهواره ای یا فضای مجازی را نخورند و این ویتامین ها را حتما زیر نظر پزشک مصرف کنند.
سلام زاده تاکید کرد: در بسیاری از موارد، مصرف مکمل ها برای بیماران مشکل ساز شده است؛ به ویژه برخی ویتامین ها جزء ویتامین های محلول در چربی هستند و می توانند در بدن انباشته شوند و مسمومیت های ویتامینی ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: ویتامین آ، ویتامین ای و ویتامین کا از جمله ویتامین های محلول در چربی هستند که می توانند انباشته شوند و در بدن مشکل ایجاد کنند که در موارد متعدد با آنها مواجه بودیم.

سلام زاده گفت: گاهی افرادی به داروخانه ها مراجعه و درخواست انواع ویتامین ها را می کنند اما در شرح حالی که از آنان می گیریم علائم مشخصه هایپرویتامینوز یا مسمومیت با ویتامین ها را از خود نشان می دهند و طبیعتا توصیه می شود که برای مدتی از مصرف ویتامین خودداری کنند.


مصرف زیاد ویتامین، مسمومیت می آورد – مراقبت
کپی رایت: منبع مطلب