خانه > سلامت > «ایران»؛ در میان ۵۰ برند پرارزش دنیا-سلامت

«ایران»؛ در میان ۵۰ برند پرارزش دنیا-سلامت


1850262 707 «ایران»؛ در میان ۵۰ برند پرارزش دنیا سلامت

روزنامه ایران: «تأثیر تصویر یک کشور روی برندها و اقتصاد آن به عنوان یک کل، اثبات شده است. در بازار جهانی، این یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر دولتی است که می‌تواند به تشویق سرمایه گذاران داخلی، افزودن به ارزش صادرات و جذب توریست و مهاجران توانمند بینجامد.

گزارش برند فاینانس از یک طرف مزایایی را که یک برند ملی به همراه می‌آورد، نشان می‌دهد و از طرف دیگر، اثبات می‌کند که چطور آسیب‌های اقتصادی و تأثیرات اتفاقات جهانی می‌تواند به تضعیف برند یک ملت بینجامد.» دیوید هیگ، مدیر عامل مؤسسه برند فاینانس چنین درباره یافته‌های کلیدی گزارش 2018 برندهای ملی می‌نویسد.

مؤسسه تحت مدیریت او در سال 1996 بنیان گذاشته شده و برترین مؤسسه جهانی در حوزه برندهای تجاری جهان است. این مؤسسه هر سال به رتبه بندی ارزش نامحسوس دارایی‌های کشورها می‌پردازد و ارزش برند و نام هر کشور را مشخص می‌کند.

جایگاه ایران در میان برندهای جهانی

در رده بندی امسال این مؤسسه از 100 ملت که با ارزش‌ترین برند جهان را دارند، «ایران» در جایگاه چهل و چهارم قرار گرفته و ارزش برند آن در سال 2018، 234 میلیارد دلار برآورد شده است.

به این ترتیب می‌توان جایگاه ایران را در میان 50 برند برتر جهان دانست اما طی یک سال گذشته، ارزش برند ایران 7 درصد کاهش داشته و رتبه آن نیز 5 رتبه پائین آمده است. برند ایران در سال 2017، با 250 میلیارد دلار ارزش در جایگاه 39 دنیا قرار داشت. ده روز پیش نیز نشریه فوربز که هر سال بهترین برندهای بستنی جهان را معرفی می‌کند، بستنی میهن را در جایگاه دهمین برند با ارزش بستنی در دنیا قرار داده بود.

10 برند برتر جهان

امریکا، چین و آلمان سه برند اول دنیا هستند. دیوید هیگ درباره امریکا می‌نویسد:«امسال بر خلاف تصویر عمومی منفی که دونالد ترامپ در طول مدت حضورش در کاخ سفید ساخته است، امریکا باز هم برترین برند جهان بود. نتایج ما نشان می‌دهد که این رتبه به لطف سیاست‌های بازار آزاد و رشد اقتصادی به دست آمده است.»

ارزش برند امریکا نسبت به سال گذشته 23 درصد هم بیشتر شده و به 25 هزار و 899 میلیارد دلار رسیده است. در جایگاه بعدی چین قرار دارد که بر خلاف چالش‌های اقتصادی و سیاسی جنگ تجاری برند آن 25 درصد رشد کرده و 12 هزار و 779 دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش برند فاینانس، این رشد به خاطر تثبیت برندهای چینی مانند هوآوی و علی بابا به دست آمده است.

ارزش برندهای همسایه‌های ایران

وضعیت در میان کشورهای خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران متفاوت است. عربستان سعودی، در جایگاه 21 جهان قرار دارد و پیش از آن نیز در رتبه بیستم، امارات متحده عربی قرار گرفته است. ترکیه اما یکی از کشورهایی است که از سال گذشته تاکنون، بیشترین میزان افت ارزش برند را داشته است. برند ترکیه در سال 2017، 570 میلیون دلار ارزش داشت و در جایگاه 24 جهان بود اما امسال با ده پله افت جایگاه و 33 درصد افت ارزش، به ارزش 382 میلیارد دلاری رسیده است. روسیه در رتبه 17، قطر در رتبه 40، پاکستان در رتبه 51، عراق در رتبه 64 و جمهوری آذربایجان نیز در رتبه 84 قرار دارد.

جرمی سامپسون یکی از کارشناسان مؤسسه برند فاینانس درباره ارزش‌گذاری برند کشورها می‌نویسد:«امروز هرچیزی از مردم گرفته تا کشورها قابل برندگذاری(برندپذیر) است؛ به این معنا که روی هر چیزی و هرکسی می‌توان ارزش گذاشت.»  


«ایران»؛ در میان ۵۰ برند پرارزش دنیا
کپی رایت: منبع مطلب