خانه > سلامت > غذاهای ذهن نوجوان – کودک و نوجوان – خانواده-سلامت

غذاهای ذهن نوجوان – کودک و نوجوان – خانواده-سلامت


سلامت نیوز:این روزها غذا هم کم و هم گران است و بسیاری از مردم در تهیه غذاهای مفید برای فرزندان در تنگنایند. کسانی در گذشته می‌کوشیدند برای کمبودهای ویتامینه بدن فرزندان خود به جای تهیه غذای ارگانیک و سالم، از مکمل‌های غذایی استفاده کنند(برای نمونه‏B12‎‏) اما امروز مکمل هم به آسانی در دسترس نیست. ‏
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات نوجوانانی هستند که بیش از کیفیت غذا به حجم آن توجه دارند، نمونهDouble‏ ‏Burger‏- یا هرچه بشقاب بزرگتر و میزان برنج و برگ در آن بیشتر، بهتر؛ ولی اینک برای بسیاری، برآوردن این رویاهای غذایی، سراب شده است؛ پس شاید زمان آن فرارسیده که خوی و عادت کم‌خوری و خوب‌خوری و خوب‌اندیشی را در فرزندان بپروریم.
هرز خیالات بی‌ریشه
بیشتر نوجوانان در کلاس درس تمرکز ندارند و از پرش‌های ذهنی رنج می‌برند؛ «ذهن‌آگاهی» روشی شرقی-و اینک مدرن- برای گریز از هرز خیالات بی‌ریشه است و پیشگیری از پرش سرگردان فکر و جایگزینی تمرکز٫ اگر می‌خواهید فرزندتان کتاب بخواند باید ذهن‎‌‎آگاه باشد، در اکنون زندگی کند، آرامش داشته باشد، از زندگی لذت ژرف ببرد، رها کند خود را از آینده و افسوس گذشته را نخورد. ‏

‏«خوره اندیشگی» ذهن برخی از نوجوانان را رها نمی‌کند؛ شاید برای آن‌ که برای رفتار خود در گذشته سرزنش دیده‌اند یا برای آینده سخت-مانند بیکاری- بیم داشته شده‌اند؛ البته یک بخش به غذای بد بر می‎گردد؛ مانند شام سرخ‌کرده سنگین دیرهنگام که کابوس‌زاست. باید به نوجوان آموخت که با تمرکز بر تنفس و دم و بازدم و یادآوری برخورداریهای خویش می‌تواند بر ذهن نژند خود چیره شود؛ دست‌یابی به چیرگی، نیازمند تربیت روح و ره‌بانی و مراقبه‌ است.


برخی پدر و مادران می‌گویند در میان تاریکی‌های انبوه زندگی پیرامونی، چگونه ممکن است به نور اندیشید؛ ولی ممکن است؛ اگر یک شمع خاموش نخ سیاه رو به روی خود بگذاریم و چشم‌مان را لحظاتی ببندیم و به همان شمع بیندیشیم و آن را در ذهن‌ خود روشن کنیم، پی خواهیم برد که ناممکن وجود ندارد. بسیاری چیزها در اندیشه ما رخ می‌دهد. «ذهن‌آگاهی» این نیرو را به نوجوان می‌دهد که بتواند دست اندیشه‌‌ سازنده را در دست هیجان‎های سازنده-مثبت- خویش قرار دهد. ‏
چیرگی واقعیت تلخ پیرامونی بر نوجوان، زمانی از میان خواهد رفت که او را رو-به-روی خود بنشانیم و چالش را مطرح ‌کنیم و آنالیزی از هیجان‌ها داشته باشیم و به درک واقعیت ناکامی در بی‌‎گاه‎‌‎های زندگی‎ ‎برسیم تا نوجوان در فضایی میانه- متعادل- قرار گیرد.


زمزمه درونی
خیلی چیزهای بی‌هوده همانند انگل به پوست مغز نوجوان چسبیده است که باید روش دور ریختن آن‌ها را به وی آموزاند؛ که یکی‌اش روش زیست در زمان حال است و اجازه ورود فکر نامناسب را به ذهن ندادن؛ و در جامعه تنها یک تماشاچی بی‌سویه بودن و داوری دیدن ولی داوری‌نکردن؛ و چشم‌اندازهای خوب دور-و-بر را کشف‌کردن و شادی‌های ویژه خود را آفریدن. انسان موجود آفریننده‌ای‌ست.


ذهن‌آگاهی گونه‎ای مدی‌تیشن است؛ یک ذهن آگاه به همه رفتار خود آگاهی دارد و سرسختانه مدیریت‌اش می‌کند؛ این‌گونه سرمای بیرون بی‌هوده خواهد ‌کوشید به ذهن آگاه یورش بیاورد و منجمدش کند، زیرا ذهن آگاه با پوشش مناسب، لبخند می‌زند.


ژاپنی‌ها سبزی مورد نیاز خود را خودشان در مهتابی خانه می‌کارند، چون پی‌برده‌اند قلب طبیعت، قلب و روح انسان را شاداب می‌کند. گِلی‌شدن دست‌ها، ره‌بانی از گیاهان از دانه تا شکفتن و تماشای دگردیسی فصل‌‌ها برای کودک ونوجوان شادی‌بخش است و بهداشت روان‌اش را در پی خواهد داشت.


غذاهای مغز کودک و نوجوان
اما غذاهایی‌که می‎تواند به یاری ذهن فرزند‌مان بیاید و روی تمرکز و کارکرد مغز‎ ‎وی هنایش و تاثیر داشته باشد، کم نیست و با چشایش و ذائقه آنان همخوان است؛ مانند کتان کمی تفتیده، دانه خردل، شاه‌دانه و روغن گردو و سبزی‎ها که همه‌شان در خود امگا ۳ دارند و سبب افزایش کارکرد مغز می‌شوند و برای به دست آوردنش نیازی نیست حتما سه بار در هفته ماهی تُن آلوده به جیوه به نوجوان داد.


کولین- ‌ویتامین مانند است و همجوش-حلال در آب و در پیوند با فولیک اسید؛ که گیاه‎خواران به آن توجه ویژه دارند و گزینه نخست‌شان تخم مرغ محلی است؛ کار کولین دوستی با ذهن کودک و نوجوان است و به کارکرد شناختی مغز و رشد سلول‌های مغزی آنان یاری می‌رساند. برخی به اشتباه می‌پندارند که میگو یگانه انباشتگاه کولین است. کولین مورد نیاز کودک و نوجوان زمانی برآورده می‌شود که خوردن جوانه گندم در روز- و در چند نوبت- به یک فنجان برسد؛ در کنارش یک فنجان کلم بروکسل، یک فنجان بروکلی، شیر سویایک گیلاس کوچک و همین‌اندازه شیر کم‌چرب پاستوریزه خانگی نیز مطرح است. ‏‎ ‎


جذب آهن از غذاهای گیاهی کمی دشوار است و باید با استفاده از نان سبوسی و میوه‌های خشک، آهن مورد نیاز کودک و نوجوان را تامین کرد.
ویتامین ب ۱۲ سبب افزایش کارکرد مغز می‌شود؛ در حقیقت یک ماده مغذی برای تولید گلبول‌های قرمز خون و افزایش کارکرد عصب است و کمبود آن کاهش کارکردهای شناختی و رگ‏‎های عصبی را در پی دارد. این ماده غذایی در جوانه گندم و سبزی‌ها و تخم مرغ و دانه‌ها-حبوب_ وجود دارد.


گفته می‌شود گیاهخواران باید از مکمل ب۱۲ استفاده کنند؛ البته باید افزود که گوشت‎خواران نیز به همان‌اندازه نیاز به مکمل‌اش دارند؛ پس مهم این است که در برنامه غذایی روزانه نوجوان چند واحد سبزی و جوانه‎گندم وجود داشته باشد؛ یا هر لقمه غذا را آیا آنقدر می‎جوند که شیره پس بدهد و ویتامین ۱۲ جذب بدن شود.
همان‌گونه که گفته شد این ویتامین برای رگ‌ها و اعصاب نوجوان نیاز است و آنان را در برابر سکته مغزی ره‌بانی می‌کند و البته می‌توان برای تغذیه نوجوان از مکمل غذایی لِو-یور ‏levure‏ -‏‎ ‎قرص مخمر داروخانه نیز بهره برد.


آداب غذای کودکان
سپهری یک سیب را پیش از خوردن در طول روز می‎بویید؛ چون می‌دانست زمان بسنده برای خوردن سیب را در اختیار دارد(به سبب اسیدی و قند تنها یک سیب باید خورد) پس از عطر به مشام کشیدنش را از دست نمی‌داد.


آهسته غذاخوری و کوشش برای درک مزه‌ها کشف لذت بخشی است. غذاخوردن مانند هر کار دیگر آدابی دارد. آیا به کودک و نوجوان خود می‌آموزیم به بوها و مزه‌ها و رنگ‌ها دل ببازد؛ دل باختن گونه‎ای هوس نیست بلکه با دل به پیشواز طبیعت رفتن است و کیفیت را فدای گنجا یا حجم‎نکردن.


چه فایده که نوجوان در روز کلی غذا بخورد، فراوان و متنوع ولی نفهمد از بنیاد چه خورده است؛ در حالی که یک گرسنه مانند «ایوان‎دنی‎سویچ» در اردوگاه کار ناچاری، هر شب از یک گاز کوچولو به شکلات‌اش لذت می‌برد. البته خام‌خواری برای نوجوان فایده‌های بی‎شمار دارد که تنها یکی‎اش دود نشدن ویتامین‎هاست. ولی تخم نازبو(شربتی)را پیش از استفاده برای کودک و نوجوان باید یک شب خیسانید که از امگا۳ آن بهره برد؛ بدون خیساندن آسیب‌زا خواهد بود؛ یا کلم‌برگ را باید کمی در آب گرم ۶۰ درجه نرم کرد که بتواند به خوبی از کلسترول بد خون نوجوان بکاهد. استفاده همیشه خام کلم سبب کم‌کاری تیروئید، کاهش متابولیسم و درد در زانو و بندها می‌شود. لوبیا قرمز نیز لیکتین سمی دارد و بهتر است پیش از پخت، شب تا بامداد خیسانده و آبش پای درخت ریخته شود. برگ‏‎های چوکری-ریواس هم دارای گلی‌کوزیدهای سمی و اسید اگزالیک است و پیش استفاده ساقه، باید دور ریخته شود.


اگر سرشت- مزاج فرزندتان بلغمی یا سوداوی است، غذاهای سرد به بدنش پارازیت خستگی می‎فرستد؛ برخی غذاها مانند کلم برگ دارای اندکی مواد رادیواکتیوند و حرارت بالا سبب آزاد شدن بیشتر پرتو خواهد شد و بهتر است در آب گرم ۶۰ درجه کمی نرم شود؛ زیرا خام آن برای دستگاه گوارش سنگین است. اگر فرزندمان دچار آسم شده، یک خاستگاه‎اش روش تهیه سوسیس و کالباس در کارخانه‎هاست. سازمان بهداشت جهانی تنها از چنگار-سرطان گپ می‎زند ولی روش تولید گوشت‌های فرآوری به بیماری‌هایی مانند آسم منجر می‌شود و خوردن‏‎شان نیز دیابت‌زا است؛ در این مورد تماشای مستندهای«توطئه گاوی» ۲۰۱۴ و «سلامت به درک» ۲۰۱۷ کار مشترک اندرسون و کان را از دست ندهید؛ پیام نهایی این است: هر سال در جهان ۵۶ میلیارد جانور پرورش و به کشتارگاه برده می‌شوند.‏


خوراکی‌‎های زمان آلودگی هوا
در بدن کودکان ما در فرایندهایی مانند سوخت‌وساز-متابولیسم- به ویژه زمان ورود آلاینده‌ها به بدن، رادیکال‌های آزادی شکل می‌گیرد که بیماری‌زایند؛ در این میان خوراکی‌های آنتی‌اکسیدان-ضد رادیکال‌های آزاد- می‌تواند به کمک ‎آیند، مانند چای سبز با عسل، سبزی‌ها و میوه‌های ساده و رنگی-توت‎فرنگی، شاتوت، هندوانه؛ البته اگر با خوراندن شکر و قند سفید و سرخ‌کردنی و روغن‎های زیانبار این ویتامین‌ها را در بدن آنان نابود نکنیم.


همان‎گونه که گفته شد بالارویِ آلاینده‌های موجود در هوا، سبب مسموم‌شدن شش‌های حساس کودک و نوجوان می‌شود و کاهنده هوش آنان است. در تنگ-پارچ- آب خانه می‌توانید چند چکه سرکه سیب بریزید و از لیموی تازه چند چکه در آن بچکانید؛ همچنین دوسه برگ نعناع و نازبو-ریحان- افزون بر مزه‎بخشیدن به آب، آن را یونیزه و از بدن کودک ونوجوان سم‌زدایی می‌کند. خوردن آب بیشتر، سم بیشتری از بدن نوجوان بیرون می‎برد. پس از برخاستن از خواب، نوشیدن یک لیوان آب از این پارچ می‌تواند کارکرد دستگاه‌های گوناگون بدن نوجوان را بهبود بخشد.


استفاده از برخی از ویتامین‌ها و مواد کانی در روزهایی که درصد آلاینده‌ها در هوا بالاست برای کودک و نوجوان زندگی‌ساز خواهد بود.
اگر دور- و-بر فرزندتان دود سیگار و قلیان و مواد شیمیایی وجود دارد به بدن وی ویتامین‎ C‎، ‏D، ‏E ‎‏ و‎ B ‎برسانید. افزون بر لیموترش، گریپ فروت سرشار از این ویتامین‎هاست؛ دو تا لیموترش در روز کمک بزرگی برای تندرستی نوجوان است. همچنین در همین راستا ‏‎ ‎سبزی‌های برگ‌سبز مانند اسفناج و بروکلی و میوه زیتون و کمی توت‌فرنگی و مغزها(آجیل) و نان سیاه قرار دارد.


الکالانیزه کردن
کودک و نوجوان را در کنار خود به ورزش برانگیزید. هر ورزشی با تنفس ژرف آغاز می‎شود؛ تنفس ژرف و خوردن کمی آب قلیایی(لیمودار) سبب می‎شود بدن هنگام ورزش دچار کمبود اکسیژن نشود و اسید لاکتیک نشت ندهد و در فرایندی سبب درد در بندها و مفصل نگردد.


اگر نوجوان خود را برانگیزید که هر بامداد و نیمروز و پس از ناهار یا غروبگاه با شما در زیر درختان یا بام خانه چند دقیقه نفس ژرف بکشد، حال بهتری خواهد یافت‎.‎‏ روش‌اش ۲۰- ۴- ۲۰-۴ است. ۲۰ ثانیه تنفس ژرف از بینی، ۴ ثانیه درنگ- ۲۰ ثانیه برون داد هوا از دهان – ۴ ثانیه درنگ. تکرار از اول. ‏


گاهی به خود می‎گویید فرزند من با فرزند فلانی دارای یک بیماری مشترک بود اما چرا فرزند فلانی خوب شد و فرزند من نه؟ برای آن که بدن فرزند شما به سبب خوردن غذاهای اسیدی نتوانست پی‌هاش ۷٫۳۶۵ قلیایی خود را حفظ کند و برای همین داروها کارایی نیافت. ‏


هنگامی که بدن نوجوان دچار اسیدوز می‎شود، احساس بد ناخوشی به وی دست خواهد داد. فضای اسیدتیک سبب زود خستگی نوجوان می‎شود.
بدن یک نوجوان به محیطی بازیک(آلکالاین) برای رشد نیاز دارد و جالب این که در رده نخست غذاهای قلیایی، گیاهان و میوه‏ها ایستاده‌اند مانند: آب قلیایی، زنجبیل، تمشک، توت‌فرنگی، گرمک، لیمو، هندوانه، گریپ‌فروت، انبه، مارچوبه، کلم، کاسنی، سیب‎زمینی شیرین، سیب‌زمینی ایرانی، شاه‎بلوط، تخم کدو و نمک دریای پزشکی سینایی.


غذاهای ذهن نوجوان – کودک و نوجوان – خانواده
کپی رایت: منبع مطلب