خانه > سلامت > راه‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند-سلامت

راه‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند-سلامت

برترین‌ها: از ده‌ها کارشناس و پزشک و … در مورد تمام نکات ضروری برای سلامتی که هر زنی باید بداند تا تغذیه سالم داشته باشد، احساس تندرستی کند و در بهترین حالت ممکن خود به نظر برسد سوال کرده‌ایم و در این مطلب به شما ارائه می‌دهیم.

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید‌

می‌دانید که نخ کشیدن دندان‌ها مهم است، چون کمک می‌کند باکتری‌هایی که در زیر خط لثه جا خوش کرده‌اند و باعث بیماری قلبی می‌شوند زدوده شوند، اما اغلب این نکته‌ی مهم را فراموش می‌کنیم. نخ دندان را جایی بگذارید که جلوی دیدتان باشد و هر وقت فرصت کوچکی پیدا کردید، از آن استفاده کنید. ضمنا در کیف دستی‌تان هم یک قوطی نخ دندان داشته باشید.

چگونه بند کفش‌های‌تان را محکم ببندید

اگر عادت دارید بند راست را روی بند چپ بگذارید و گره بزنید، از این به بعد بند چپ را روی بند راست بگذارید و گره بزنید، و بر عکس. کارشناسان می‌گویند این روش باعث فشار بیشتر در گره می‌شود؛ بنابراین به مرور این گره سفت‌تر می‌شود نه شُل‌تر!

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه جای زخم را از بین ببرید

جای زخم زودتر محو خواهد شد اگر پوشیده و مرطوب باشد. اگر جای زخم یا اسکار برآمده‌ای دارید، به محض اینکه زخم التیام یافت از بانداژ‌های کاهنده‌ی اسکار استفاده کنید؛ مطالعات نشان می‌دهند شیت‌های سیلیکونی (آنتی اسکار) با کاهش تولید کلاژن، به رفع اسکار به خوبی کمک می‌کنند.

چگونه در سرویس بهداشتی عمومی از میکروب‌ها در امان بمانید

سرویس بهداشتی عمومی پُر از باکتری است. چند روش به شما توصیه می‌کنیم تا از این آلودگی‌ها در امان بمانید:

توالت وسطی را انتخاب نکنید: توالت‌های وسطی بیشتر از بقیه استفاده می‌شوند و باکتری بیشتری دارند. معمولا اولین توالت، تمیزتر است.

کیف‌تان را با خود داخل نبرید: اگر هم چاره‌ی دیگری ندارید (مثلا تنها هستید)، کیف را از دستگیره آویزان نکنید، چون پُر از میکروب است، سعی کنید کیف را روی دوش‌تان نگه دارید یا از گردن‌تان آویزان کنید.

بعد از کشیدن سیفون زودتر فرار کنید! سیفون‌های توالت‌های عمومی معمولا پُرقدرت‌تر از سیفون‌های توالت‌های خانگی هستند و میکروب‌ها را در کاسه توالت پخش کرده و به اطراف پراکنده می‌کنند، پس قبل از اینکه میکروب‌ها روی شما فرود بیایند، زودتر توالت را ترک کنید.

چگونه برچسب اطلاعات تغذیه‌ای را بخوانید

قانون اول: تمام ادعا‌هایی را که روی بسته نوشته نادیده بگیرید! همه‌ی آن‌ها برای بازار گرمی‌اند، نه سلامتی. «کم چرب» یا «کم کربوهیدرات»، درباره‌ی چیز‌های دیگری که اضافه و جایگزین شده چیزی به شما نمی‌گوید (مثلا قند یا نمک).

قانون دوم: به جدول ارزش‌های غذایی نگاه کنید و لیست ترکیبات را بخوانید.

قانون سوم: یادتان باشد که ارزش روزانه‌ی ۲۰ درصد یا بالاتر برای هر ماده‌ی غذایی، زیاد و بالا تلقی می‌شود (در مورد کلسیم بسیار عالی است، اما در مورد چربی‌های اشباع، هشداردهنده است).

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه یک سینه‌بند ورزشی (sport bra) مناسب انتخاب کنید

قبل از خرید سینه بند ورزشی، در اتاق پرو این تست‌ها را انجام دهید:

  • دست‌ها را بالای سر ببرید و ده بار در تمام جهات بچرخانید. اگر سینه بند خیلی برای‌تان تنگ بود، بندهایش حرکت کردند یا احساس سابیدگی روی پوست‌تان کردید، مناسب‌تان نیست.
  • از باسن خم شوید و بدن را بکشید. حین این حرکت، سینه‌های‌تان نباید از سینه بند بیرون بزنند یا به طرفین بلغزند.
  • مقابل آینه بپرید یا درجا بدوید. اگر سینه‌های‌تان بیشتر از دو سانتیمتر بالا و پایین رفتند یا احساس ناراحتی کردید، پس این سینه بند نمی‌تواند به خوبی از سینه‌های‌تان حمایت کند و مناسب شما نیست.

چگونه بهتر نفس بکشید

اکسیژن کمک می‌کند بیشتر چربی بسوزانید، بنابراین هر چه موثرتر نفس بکشید، نتیجه‌ی بهتری از تمرین خود می‌گیرید. این تکنیک را فراموش نکنید: برای دم و بازدم، هم از بینی‌تان استفاده کنید و هم از دهان‌تان!

چگونه اسم کسی را به خاطر بسپارید

وقتی اسم کسی را شنیدید و می‌خواهید آن را به خاطر بسپارید، از او بپرسید اسمش را دوباره تلفظ و هجی کند. سپس نه یک بار بلکه چند بار آن را تکرار کنید.

وقتی با کسی برای اولین بار دیدار می‌کنید طی دیدار و گفتگوی‌تان اسم او را چند بار به زبان بیاورید. هر بار که اسم را تکرار می‌کنید، احتمال اینکه در آینده این اسم را راحت به خاطر بیاورید بیشتر می‌شود.

چگونه مصرف سدیم روزانه تان را کنترل کنید

بیش از ۷۵ درصد از نمک در رژیم غذایی ما از غذا‌های بسته بندی شده وارد بدن ما می‌شود. ترفند ساده‌ای به شما می‌گوییم تا بتوانید مصرف سدیم‌تان را کنترل کنید: به دنبال نسبت یک به یک کالری به سدیم باشید، و یا کمتر از یک به یک. مثلا اگر غذایی ۱۵۰ کالری در هر وعده دارد، نباید بیش از ۱۵۰ میلی گرم سدیم داشته باشد. فراموش نکنید که مصرف سدیم روزانه‌تان باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باشد.

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه در عرض ۱۰ دقیقه، یک تمرین درست و حسابی انجام دهید

برای باشگاه رفتن وقت ندارید؟ مسئله‌ای نیست. تنها ۱۰ دقیقه تمرین مناسب می‌تواند تقریبا ۱۰۰ کالری بسوزاند و سطح انرژی‌تان را تا ۱۸ درصد افزایش بدهد:. ۶۰ ثانیه از پله‌ها بالا بروید، یا بدوید و یا تند رکاب بزنید.. ۳۰ ثانیه لانگز معکوس با پرس بالای سر انجام دهید (لانگز را به سمت عقب بروید و دست‌ها را با هر قدم لانگز بالای سر ببرید).. ۳۰ ثانیه اسکوات انجام دهید.

همین سیکل را ۴ بار دیگر تکرار کنید. مبتدی‌ها ممکن است به ۳۰ ثانیه استراحت بین هر سیکل نیاز داشته باشند.

درد‌های معمولی را چگونه در خانه درمان کنید

برای سوزش معده: بیست دقیقه قبل از غذا، قرص جویدنی عصاره ریشه شیرین بیان (DGL) بجوید تا موکوس مخاطی در سیستم گوارش‌تان فروکش کرده و دچار ریفلاکس نشوید.

برای کمر درد: پماد عصاره ریشه گیاه کامفری، یک مسکن قدیمی، اما ثابت شده برای کمر درد است.

برای سرماخوردگی معمولی: چای آویشن با عسل بنوشید. برگ‌های آویشن را سه تا پنج دقیقه دم کنید و بنوشید. اگر از برگ‌های خشک شده آویشن استفاده می‌کنید، یک قاشق مرباخوری سرپُر در یک فنجان آب جوش کافیست. آویشن یک اکسپکتورانت ملایم است و عسل نیز خاصیت ضد میکروبی داشته و سرفه را تسکین می‌دهد.

چگونه کسی را بخندانید

خنده، ضد استرس است، کلسترول را بهبود می‌دهد و جریان خون و ایمنی را افزایش می‌دهد. به ایده‌های تازه‌ای برای خنداندن دیگران نیاز دارید؟ توصیه‌های کارشناسان را بخوانید:

  • واقعیت را بزرگنمایی کنید. ماجرایی را برای تعریف کردن انتخاب کنید، از هوش و طبع طنزتان کمک بگیرید و هر چقدر می‌توانید واقعیت‌ها را بزرگنمایی کنید. بیشتر افراد به غلو‌های آنچنانی می‌خندند.
  • خودتان را دست بیندازید و بخندید. وقتی نسبت‌های خنده‌داری به خود می‌دهید یا چیزی جالب و خنده‌دار از خودتان را وسط می‌کشید، به اطرافیان‌تان اجازه می‌دهید موضع دفاعی خود را کنار بگذارد و احساس راحتی کنند. مثلا اشتباهات خود را بزرگنمایی کنید و اول خودتان به آن‌ها بخندید.
  • هیجان زده و مشتاق باشید. مثلا اگر قرار است جواب مثبت بدهید، بله را با صدا و لحنی جالب ادا کنید. در هر شرایطی به دنبال سوژه‌ای مناسب باشید و نسبت به آن هیجان زده شوید. هیجان شما برای اطرافیان‌تان می‌تواند خنده دار باشد.

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه تمرین شنا را درست انجام دهید

بدون تردید حرکت شنا یکی از بهترین تمرینات برای سراسر بدن است. شنا یک حرکت پایه است که عضلات شکم، بازو‌ها و سینه را به کار می‌گیرد. برای اینکه در این حرکت مهم به تبحر برسید، در وضعیتی عمودی‌تر شروع کنید و وقتی خوب یاد گرفتید، این حرکت را روی زمین انجام دهید.

مقابل کانتر آشپزخانه (کوتاه نباشد) بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل میز بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل یک صندلی ثابت در باشگاه بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل پله‌ی دوم یک پلکان بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. حالا روی زمین حرکت شنا را انجام دهید.

هر وقت توانستید حرکت شنا را با فرم درست (بدن‌تان از سر تا پا باید تراز باشد) تا پنج تکرار انجام دهید، پس آماده‌اید.

چگونه ابروهای‌تان را شکل بدهید

قدم اول: مو‌های اضافی را بچینید. ابرو را به سمت بالا برس بزنید، سپس مو‌هایی را که بالاتر از خط طبیعی ابروی‌تان آمده‌اند با دقت با قیچی کوتاه کنید.

قدم دوم: مو‌های بین ابرو‌ها را بچینید. لبه‌ی داخلی ابروی‌تان باید هم راستا با گوشه‌ی داخلی چشم‌تان باشد.

قدم سوم: کمان ابروی‌تان را مشخص کنید. برای تنظیم کمان ابرو، باید نوک کمان ابرو درست بالای گوشه بیرونی عنبیه چشم باشد. اجازه دهید دُم ابرو کمی از گوشه‌ی بیرونی چشم‌تان جلوتر برود.

چگونه قند پنهان مواد غذایی را شناسایی کنید

از مصرف محصولاتی که حاوی هر گونه قندی در پنج ترکیب اول خود هستند خودداری کنید. اگر کلمه‌ی «شیره» یا کلمه‌ای که به اوز (-ose) ختم شده در لیست ترکیبات وجود داشت، همان قند افزوده است.

چگونه وضعیت بدنی‌تان را چک کنید

صاف بایستید و پای راست‌تان را بلند کنید. ببینید تا چند شماره می‌توانید این وضعیت را حفظ کنید پیش از اینکه پای‌تان را زمین بگذارید. برای پای دیگر نیز تکرار کنید. اگر نتوانید روی هر پا، تعادل خود را دست کم تا ۲۰ ثانیه حفظ کنید، پس آنطور که فکر می‌کنید صاف و درست نمی‌ایستید، یا عضلات‌تان خیلی ضعیف‌اند و نمی‌توانند وضعیت بدن‌تان را به درستی حفظ کنند.

تمرین تعادل را روزی سه بار روی هر پا انجام دهید تا وضعیت بدنی‌تان بهتر شود.

چگونه بهتر بخوابید

یک تمرین هوازی خوب مثلا ۳۰ دقیقه پیاده روی تند می‌تواند به شما کمک کند خوابی راحت‌تر و عمیق‌تر داشته باشید و بعد از بیدار شدن احساس شادابی کنید.

چگونه آنتی اکسیدان غذاهای‌تان را بیشتر کنید

ادویه‌ها و گیاهان می‌توانند به اندازه‌ی میوه‌ها و سبزی‌ها ضد سرطان باشند:

  • ترخون تازه به نیمرو یا املت‌تان اضافه کنید.
  • برای طعم دار کردن مرغ از ترکیب ارگانو، سیر و روغن زیتون استفاده کنید.
  • به کدو حلوایی یا سیب زمینی شیرین، میخک اضافه کنید.
  • به اوت میل، نان تست فرانسوی یا سس سیب، دارچین بزنید.
  • پرتقال را با آویشن و فلفل سیاه و روغن زیتون میل کنید.
  • برای طعم دار کردن مواد داخل مرغ شکم پُر از مریم گُلی استفاده کنید.
  • از زردچوبه در غذاهای‌تان بیشتر استفاده کنید.

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه بدن درد بعد از ورزش را تسکین دهید

کشش ملایم عضلات می‌تواند جریان خون را افزایش داده و به ترمیم عضلات آسیب دیده کمک کند:

به خودتان ماساژ بدهید: قسمت‌های دردناک بدن‌تان را با فوم رولر یا توپ تنیس ماساژ بدهید. ماساژ می‌تواند بدن درد ناشی از ورزش را تا ۴۰ درصد کاهش بدهد.

زنجبیل بخورید: مصرف روزانه‌ی زنجبیل (یک قاشق مرباخوری پودر زنجبیل یا زنجبیل خام) می‌تواند بدن درد ناشی از ورزش را تا ۲۵ درصد کاهش بدهد. به ماهی سالمون گریل شده، پودر زنجبیل بزنید.

چگونه کوتیکول آسیب دیده‌ی ناخن را التیام دهید

اگر کوتیکول ناخن‌تان آسیب دیده و خونریزی می‌کند، چند روز چسب زخم بزنید تا کوتیکول ترمیم شود. برای پیشگیری از آسیب دیدن کوتیکول ناخن، از کرم دست آبرسان قوی استفاده کنید تا پوست حساس‌تان نرم و انعطاف پذیر بماند و نسبت به ضربه و آسیب مقاوم‌تر شود. جالب است بدانید، فرود کردن دست داخل کیف و دنبال وسایل گشتن، شایع‌ترین دلیل آسیب به کوتیکول ناخن‌هاست!

چگونه سلامتی‌تان را در عرض ۵ ثانیه چک کنید

تست توالت: آیا بعد از مدفوع کردن، خون در کاسه توالت می‌بینید؟ احتمال اینکه علت این خون، هموروئید باشد وجود دارد، اما اگر قبلا هرگز سابقه‌ی هموروئید نداشته‌اید، به پزشک مراجعه کنید. خون در مدفوع می‌تواند علامت سرطان روده بزرگ یا دیورتیکولوسیس باشد که کیست‌های کوچکی در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ هستند.

تست خواب: چقدر طول می‌کشد تا بخوابید؟ اگر همیشه در عرض کمتر از ۵ دقیقه به خواب می‌روید، علامت این است که کمبود خواب دارید. کمبود خواب سبب طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها می‌شود، از جمله فشار خون بالا، افزایش وزن و دیابت نوع دوم. سی دقیقه بیشتر بخوابید و ببینید چه احساسی دارید.

تست نفخ: آیا معمولا نفخ دارید و زود احساس سیری و سنگینی می‌کنید؟ اگر این حالت تازگی‌ها ایجاد شده و دو هفته یا بیشتر ادامه پیدا کرده است، می‌تواند علامت سرطان تخمدان باشد. این علامت معمولا در اولین مرحله از سرطان تخمدان بروز می‌کند، اما چون بسیار شایع است، اغلب خانم‌ها آن را نادیده می‌گیرند.

چگونه بر هوس غذایی‌تان غلبه کنید

این پنج مرحله را انجام دهید:

  • پنج چیزی را که در مقابل‌تان می‌بینید، نام ببرید.
  • اسم چهار رنگ را که می‌بینید بگویید.
  • سه چیزی را که بدن‌تان در حال حاضر احساس می‌کند توضیح دهید (مثلا دمایی که حس می‌کنید یا جنس لباس‌تان). دو صدایی را که می‌شنوید شناسایی کنید.
  • یک بویی را که به مشام‌تان می‌رسد توضیح دهید.

چرا باید چنین کار‌هایی بکنید؟ تمرکز کردن روی حس‌ها، صدایی که در ذهن‌تان می‌چرخد ساکت می‌کند، بنابراین می‌توانید بهتر می‌توانید سیگنال‌های بدن‌تان را بشناسید و تصمیم بگیرید آیا واقعا گرسنه‌اید یا فقط هوس غذایی را کرده‌اید.

چگونه مدیتیشن کنید

روزی ده دقیقه مدیتیشن، جادو می‌کند:

  • موقعیت ثابتی پیدا کنید و بنشینید.
  • به آرامی نفس بکشید. روی عبور هوا از بینی‌تان تمرکز کنید.
  • وقتی نسبت به تنفس‌تان به خوبی آگاه شدید، کودکی شیرین و آرام را در ذهن‌تان متصور شوید. با چشم ذهن‌تان با مهربانی و توجه به او نگاه کنید و احساس عشق و عطوفتی بی‌قید و شرط به او داشته باشید.
  • در احساس آگاهانه‌ای از مهرورزی، آرام بمانید.

مهارت‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

منبع: prevention


راه‌های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند
کپی رایت: منبع مطلب