خانه > سلامت > چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید-سلامت

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید-سلامت

وب‌سایت بیتوته: کم‌کاری تیروئید یک اختلال شایع است. در کم‌کاری تیروئید، غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید را تولید نمی‌کند. غده تیروئید در بخش جلو و پایین گردن واقع شده است. هورمون‌های منتشر شده توسط غده تیروئید از طریق جریان خون شما حرکت می‌کنند و تقریباً در هر قسمت از بدن از قلب و مغز تا عضلات و پوست شما تأثیر می‌گذارد. در صورت اختلال در روند طبیعی غده تیروئید، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

درمان قطعی کم‌کاری تیروئید

درمان کم‌کاری تیروئید مصرف روزانه دارو‌های جایگزین هورمون تیروئید است. البته دارو‌ها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود. در بعضی موارد، دارو‌های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و در سبک زندگی کلی شما مناسب‌تر باشند.

هدف از دارو‌های طبیعی یا دارو‌های جایگزین رفع علت اصلی مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید بعضی اوقات در نتیجه موارد زیر شروع می‌شود:

  • رژیم غذایی ضعیف
  • استرس
  • مفقود شدن مواد مغذی در بدن شما

برای کم‌کاری تیروئید چه بخوریم؟

پنج راه حل طبیعی زیر را به عنوان مکمل یا گزینه جایگزین برای برنامه درمانی خود در نظر بگیرید.

سلنیوم:

سلنیوم عنصری است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد. بسیاری از غذا‌ها حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • آجیل برزیلی
  • گوشت گاو

تیروئیدیت هاشیموتو، حمله سیستم ایمنی به تیروئید، اغلب باعث کاهش میزان سلنیوم بدن می‌شود. با افزودن این عنصر کمکی، به تعادل سطح تیروکسین یا T۴ در برخی از افراد کمک می‌کند.

مهم است که با پزشک خود صحبت کنید که سلنیوم چه مقدار برای شما مناسب است، زیرا هر فرد متفاوت است.

رژیم بدون قند

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

قند و غذا‌های فرآوری شده می‌توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. التهاب می‌تواند تبدیل T۴ به تریودوتیرونین یا T۳ هورمون تیروئید دیگری را کند، کند. این می‌تواند علائم و بیماری تیروئید را بدتر کند.

همچنین، شکر فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را تقویت می‌کند، حذف آن از رژیم غذایی شما ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند. علاوه بر این، حذف رژیم غذایی شما ممکن است به سطح استرس و پوست شما کمک کند.

اتخاذ یک رژیم غذایی بدون قند کار ساده‌ای نیست، اما ممکن است برای سلامتی تیروئید مفید باشد.

ویتامین B

مصرف برخی مکمل‌های ویتامین می‌تواند در سلامت تیروئید شما تأثیر بگذارد. کمبود هورمون تیروئید می‌تواند بر میزان ویتامین B-۱۲ بدن شما تأثیر بگذارد. مصرف مکمل ویتامین B-۱۲ ممکن است در ترمیم برخی از آسیب‌های کم‌کاری تیروئید ایجاد شده به شما کمک کند.

ویتامین B-۱۲ می‌تواند در رفع خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند. این بیماری همچنین بر میزان ویتامین B-۱ شما تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با غذا‌های زیر ویتامین‌های گروه B بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • نخود و لوبیا
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ

ویتامین B-۱۲ معمولاً برای افراد سالم در مقادیر توصیه شده بی خطر است. با پزشک خود صحبت کنید که ویتامین B-۱۲ چه مقدار برای شما مناسب است.

پروبیوتیک

تحرک دستگاه گوارش (GI) تغییر یافته معمولاً با کم‌کاری تیروئید مشاهده می‌شود و باعث رشد زیاد باکتری روده (SIBO) و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش مانند اسهال می‌شود. مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند به سلامت معده و روده شما کمک کنند.

علاوه بر فرم‌های مکمل، مواد غذایی و نوشیدنی‌های تخمیر شده مانند کفیر، برخی پنیر‌ها و ماست حاوی پروبیوتیک‌های مفید هستند.

با این حال، سازمان غذا و دارو استفاده از پروبیوتیک‌ها را برای پیشگیری یا درمان هر بیماری تایید نکرده است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این مکمل‌ها به شما کمک می‌کنند یا خیر.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

براساس بنیاد ملی آگاهی سلیاک، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری تیروئید نیز مبتلا به سلیاک هستند. بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده‌های کوچک می‌شود. در حال حاضر تحقیقاتی از رژیم بدون گلوتن برای درمان بیماری تیروئید پشتیبانی نمی‌کنند.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و کم‌کاری تیروئید بعد از حذف گندم و سایر غذا‌های حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود احساس بهتری می‌کنند.


چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید
کپی رایت: منبع مطلب