خانه > سلامت > چطور بفهمیم «کم خون» هستیم؟-سلامت

چطور بفهمیم «کم خون» هستیم؟-سلامت



سلامت نیوز:متخصص تغذیه گفت: علائم شایع در کم خونی شدید عبارتند از خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، سر درد و سرگیجه، ضربان سریع قلب، سردی اندام ها، کاهش اشتها، عدم تمرکز و خواب آلودگی است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه ،در پاسخ به این پرسش که کم خونی چه نشانه هایی دارد؟ ، اظهار داشت:کم خونی به شرایطی اطلاق می شود که تعداد گلبول های قرمز سالم خون به دلیل کمبود آهن کاهش می یابد. وی با اشاره به اهمیت گلبول های قرمز در بدن، ادامه داد: گلبول های قرمز وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن را بر عهده دارند. کم خونی فقر آهن به دلیل کمبود آهن در مواد غذایی دریافتی یا جذب نشدن آهن اتفاق می افتد. این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا تا زمانی که کم خونی خفیف تا متوسط باشد، فرد متوجه علائم نمی شود، خاطرنشان کرد:علائم شایع در کم خونی شدید عبارتند از خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، سر درد و سرگیجه، ضربان سریع قلب، سردی اندام ها، کاهش اشتها، عدم تمرکز و خواب آلودگی است. صفوی با اشاره به علل بروز کم خونی، اضافه کرد: از علل کم خونی می توان به خون ریزی، بارداری، فقدان آهن کافی در مواد غذایی، رژیم غذایی ناکافی و عدم توانایی در جذب آهن اشاره کرد. وی در پاسخ به این پرسش که چه مواد غذایی در بهبود کم خونی مؤثر هستند؟ ، متذکر شد:غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ،میوه های خشک مانند کشمش و برگه زرد آلو از جمله مواد غذایی موثر در رفع کم خونی هستند. این متخصص تغذیه یادآور شد: این نکته باید در نظر گرفته شود که آهن موجود در گوشت جذب موثرتر و بالاتری نسبت به سایر منابع دارد؛ بنابراین اگر از منابع غیرگوشتی مانند منابع گیاهی آهن استفاده شود، نیاز است که از افزاینده های جذب آهن مانند ویتامین C در کنار آنها استفاده شود. صفوی تصریح کرد: ترکیبات حاوی ویتامین C عبارتند از بروکلی،گریپ فروت، کیوی، سبزیجات برگی، مرکبات، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی است؛ ضمن اینکه ترکیبات فوق با تغییر ظرفیت آهن به جذب آن کمک می کنند.


چطور بفهمیم «کم خون» هستیم؟
کپی رایت: منبع مطلب