خانه > سلامت > 7 شگرد دور زدن افسردگی در بحبوحه كرونا – افسردگی – اعصاب و روان-سلامت

7 شگرد دور زدن افسردگی در بحبوحه كرونا – افسردگی – اعصاب و روان-سلامت


سلامت نیوز:كرونا همه را غافلگیر كرد. به این اندازه از تنهایی و قرنطینه فكر نكرده بودیم. این تنها شدن و دور ماندن از عزیزان، نتایج ناخوشی دارد كه اولین آن، افسردگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،متأسفانه آمارها نشان می‌دهد ایران در فهرست 10 كشور افسرده جهان است. وزیر بهداشت درباره ابتلا به افسردگی و آمار رو به افزایش‌ آن هشدار می‌دهد و كارشناسان تلاش می‌كنند افسردگی را كاهش دهند. اما این‌كه علل افسردگی چیست در اینجا موضوع بحث ما نیست.

نكته مهم این است كه امروز، ویروس كرونا با آن اندازه و ابعاد بسیار كوچكش باعث فراگیری افسردگی به‌خصوص در گروه سنی سالمندان شده است. با همه این اوصاف می‌توان كارهایی انجام داد تا حال‌مان خوب شود و این حس رخوت و خمودگی را از خود دور كنیم.

بیایید این هفت شیوه درمان افسردگی در دوران كرونا را با هم مرور كنیم: ورزش كنید: مهم نیست چه ورزشی می‌كنید؛‌ مهم این است كه حتما ورزش كنید. یوگا،‌ پیلاتس،‌ ایروبیك، ‌تایچی، بدنسازی،‌ حركات اصلاحی و … همه ورزش هستند. پس برای هر فردی با هر ساختار بدنی، ورزش و حركاتی وجود دارد كه می‌تواند از آن بهره بگیرد. بازی كنید: تعجب نكنید.

بازی فقط برای كودكان نیست. هر بازی فوایدی دارد و در هر سنی می‌توان بازی كرد. خیلی هم به وسایل خاص و دور از دسترس نیاز ندارد. منچ،‌ دبرنا،‌ خط و نقطه،‌ اسم و فامیل،‌ گل یا پوچ و … همه می‌توانند بر افسردگی شما تاثیر بگذارند و حال‌تان را خوش كنند. آفتاب بگیرید: احتمالا می‌گویید ما كه نمی‌توانیم از خانه خارج شویم، ‌پس كجا آفتاب بگیریم؟ به‌راحتی كنار پنجره خانه،‌ روی پشت‌بام یا در حیاط آپارتمان‌تان. حتی ظهرها كه پارك‌ها خلوت است برای نیم‌ساعت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بروید و روی نیمكتی بنشینید و برگردید.

مهم این است كه آفتاب به پوست‌تان بتابد. اگر نگران سیاه شدن دست و صورت‌تان هستید می‌توانید كف دست را رو به آفتاب بگیرید یا از مچ پا به پایین را مقابل آفتاب قرار دهید. از فضای مجازی بهره ببرید: فضای مجازی همیشه و در همه حال بد و غیرمفید نیست. اتفاقا برای شرایط خاص و گروه‌های سنی سالمند بسیار مفید است. با استفاده از نرم‌افزارها می‌توانید با نزدیكان و دوستان به شكل تصویری صحبت كنید. بازی‌های اینترنتی كنید. مطالعه كنید و كتاب‌های مورد علاقه خودتان را بخوانید.

فیلم و سریال‌ ببینید و … خوشبختانه فناوری برای هر شرایط محیطی و جسمی،‌ فكری كرده و راهكاری ارائه داده است. كافی‌ است تحقیق كنید و راهش را بیابید. هنر بیاموزید یا كار هنری انجام دهید: بهترین زمان برای خلق اثر هنری ‌می‌تواند دوران قرنطینه باشد. ما خیلی كار نیمه‌تمام داریم یا كارهایی كه دل‌مان می‌خواسته انجام دهیم و وقت نداشتیم. حالا زمان انجام آنها رسیده است.

كار هنری انجام دهید یا آن را بیاموزید. می‌توانید از فضای مجازی استفاده كنید. اگر بلد نیستید در آنجا یاد بگیرید و اگر بلدید آنجا حتی می‌توانید آموزش دهید و گروه و صفحه خودتان را داشته باشید. شاید روزی معلم مشهور و سرشناسی در آن حیطه شدید!

موسیقی گوش دهید: موسیقی یكی از اثرگذارترین‌ها بر خلق آدمی‌است. فقط یادتان باشد موسیقی غمگین و آنها را كه با شنیدن‌شان خاطرات بد در ذهن‌تان مرور می‌شود، گوش نكنید. موسیقی شاد با ریتم تند انتخاب كنید. زمان ورزش و فعالیت‌های روزانه از موسیقی غافل نشوید. با آن زمزمه و همنوایی كنید.

داستان‌گویی یا شعرخوانی كنید: شاید به نظرتان خنده‌دار باشد، اما خیلی موثر است. برای بچه‌ها،‌ نوه‌ها و دوستان‌تان داستان بگویید یا شعر بخوانید. حتی می‌توانید گروهی تشكیل دهید و كتابی را به شكل گروهی بخوانید و درباره‌اش حرف بزنید. بسیاری از كارهای ساده دیگر هم هست كه اصلا به نظرمان نمی‌رسد یا معتقدیم دردی دوا نمی‌كند؛ اما كافی است شروع كنید و ممارست داشته‌باشید.


7 شگرد دور زدن افسردگی در بحبوحه كرونا – افسردگی – اعصاب و روان
کپی رایت: منبع مطلب