خانه > سلامت > ۵ روش اثبات شده برای افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی – سلامت روان – اعصاب و روان-سلامت

۵ روش اثبات شده برای افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی – سلامت روان – اعصاب و روان-سلامت


سلامت نیوز: آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بعد از ورزش یا ماساژ واقعاً آرامش بخش، ناگهان احساس خوشبختی می کنید؟ ممکن است دلیلی برای آن وجود داشته باشد. سروتونین، که به عنوان “ماده شیمیایی شاد” در مغز شما شناخته می شود که با انجام این فعالیت ها افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، در حقیقت، دانستن چگونگی افزایش طبیعی سطح سروتونین ممکن است به تقویت روحیه شما کمک کند. در اینجا نحوه افزایش سطح سروتونین و نکاتی برای ادغام این روش ها در زندگی روزمره وجود دارد.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است، به این معنی که سلولهای مغز و سیستم عصبی از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. این هورمونی است که خلق و خوی و سلامت عمومی ما را حفظ می کند، در حالی که چندین عملکرد مغز مانند اشتها، یادگیری، خواب، حافظه و شناخت را نیز تنظیم می کند.

اگر سطح سروتونین شما پایین باشد، ممکن است بیشتر در معرض افسردگی باشید. برای تقویت روحیه خود، می توانید به روش های زیر سطح سروتونین را به طور طبیعی افزایش دهید:

مرتباً ورزش کنید

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۶ ، ورزش می تواند سطح سروتونین و همچنین فعالیت فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را افزایش دهد. ژن BDNF پروتئینی می سازد که سلول های عصبی را تحریک می کند و در مناطقی از مغز یافت می شود که وزن بدن، خوردن و آشامیدن را کنترل می کنند. تصور می شود که سطح BDNF و سروتونین با تنظیم خلق و خوی مرتبط است.

از آنجا که ورزش فعالیت BDNF را تحریک می کند، معمولاً با بهبود روحیه همراه است. به بیان ساده، به همین دلیل ورزش باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

هر نوع ورزشی که از آن لذت می برید – از پیاده روی تا یوگا و دوچرخه سواری – می تواند در تقویت سروتونین موثر باشد.

رژیم خود را بهبود ببخشید

سروتونین از اسید آمینه ضروری معروف به تریپتوفان گرفته شده است. از آنجا که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید نمی کند، بنابراین باید تریپتوفان را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

قرار دادن غذاهایی در وعده های غذایی شما که حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان هستند می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد. برخی از غذاهایی که می توانید با مقادیر بالای تریپتوفان بخورید عبارتند از:

ماهی سالمون، تخم مرغ، محصولات حاوی سویا، مرغ و بوقلمون، اسفناج، دانه ها و آجیل ها

نور بیشتری بگیرید

اگر تا به حال اصطلاح افسردگی فصلی را شنیده اید که به آن اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز می گویند، پس می دانید که نور خورشید تا چه اندازه می تواند برای شادی و سلامتی شما حیاتی باشد. با نزدیک شدن به زمستان روزها خیلی زودتر هوا تاریک می شود، که ممکن است بر روحیه شما تأثیر بگذارد و شما را مستعد غم و اندوه کند.

مغز در پاسخ به خورشید و نور روز سروتونین تولید می کند. عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب و نور روز می تواند باعث SAD شود، که از نظر بالینی شبیه افسردگی است. اگر مستعد افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی هستید، بیرون رفتن یک بار در روز در اواسط روز برای یک پیاده روی کوتاه می تواند بسیار مفید باشد.

۴- ماساژ را امتحان کنید

طبق یک بررسی در سال ۲۰۰۵، ماساژ درمانی می تواند به طور موثر سطح سروتونین را به طور متوسط ۲۸٪ افزایش دهد.

این به دلیل کاهش کورتیزول است که به عنوان “پاسخ جنگ یا پرواز” یا هورمون هشدار داخلی شما شناخته می شود، که شما را در حالت آماده باش و با ضربان سریع قلب نگه می دارد. ماساژها قادر به کاهش کورتیزول و افزایش سروتونین هستند، شما را آرامتر و در نتیجه به تنظیم خلق و خوی شما کمک می کنند.

از مکمل ها استفاده کنید

برخی از مکمل ها با افزایش تریپتوفان، اسید آمینه ای که می توانید از غذاهای ذکر شده در بالا دریافت کنید، به سرعت سطح سروتونین را افزایش می دهند. همیشه مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک معاینه مشورت کنید، خصوصاً اگر داروهای تجویزی نیز مصرف می کنید.

به طور کلی، روش های زیادی برای افزایش طبیعی سطح سروتونین وجود دارد. از غذا و نور گرفته تا ماساژ و مکمل ها که با یک روحیه شادتر فقط یک قدم ساده فاصله دارد. با این وجود، در صورت متوسط یا شدید شدن علائم افسردگی، باید با پزشک مشورت کنید.

منبع: www.msn.com


۵ روش اثبات شده برای افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی – سلامت روان – اعصاب و روان
کپی رایت: منبع مطلب