خانه > سلامت > بهترین غذاهایی که می توان هنگام اسهال مصرف کرد – رژیم غذایی – تغذیه-سلامت

بهترین غذاهایی که می توان هنگام اسهال مصرف کرد – رژیم غذایی – تغذیه-سلامت


سلامت نیوز: غذاهای زیادی وجود دارد که می توان برای جلوگیری از اسهال یا کمک به قطع آن استفاده کرد. اما از طرف دیگر، مصرف برخی از مواد غذایی ممکن است علائم اسهال را بدتر کند. در اینجا لیستی از مواد غذایی برای خوردن و غذاهایی که هنگام اسهال باید از آنها اجتناب کنید و نحوه عملکرد آنها ذکر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، غذاهای نرم و آرام که هضم آن آسان است بهترین غذاهایی هستند که می توان هنگام اسهال مصرف کرد.

رژیم BRAT

BRAT مخفف کلمه موز ، برنج ، سیب و نان تست است ، اما همچنین می تواند شامل غذاهای مشابه مانند بلغور جو دوسر و سوپ یا آبگوشت باشد.

رژیم غذایی BRAT برای اسهال بسیار مناسب است زیرا از غذاهای کم فیبر تشکیل شده که هضم آن آسان است و می تواند مقدار غذای هضم نشده ای را که در دستگاه گوارش حرکت می کند کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل هر ماده غذایی در رژیم غذایی BRAT و دلیل کارکرد آن برای کمک به درمان اسهال:

موز: موز پر از پتاسیم است، که مفید است زیرا بدن شما نیاز به جایگزینی مواد مغذی از دست رفته پس از یک دوره اسهال دارد.
برنج: هضم آسان برنج سفید و ساده می تواند به اتصال مدفوع شما کمک کرده و هنگام دفع آن سفتتر شود.
هضم سیب آسان است و بسیار مقوی است.
نان تست: نان سفید تست شده گزینه مناسبی برای کمک به اسهال است زیرا هضم آن آسان است.

رژیم غذایی BRAT راهنمای مفیدی برای برخی از غذاهای کم فیبر است، اما موارد دیگری وجود دارد که می تواند به اسهال کمک کند. یک رژیم کم فیبر در روز حاوی کمتر از ۱۳ گرم فیبر است. برخی دیگر از نمونه های غذایی که می توانید بخورید عبارتند از: غلات، کراکر، ماکارونی ساده و سوپ ساده.

سوپ ساده مایعی است که به راحتی قابل هضم است و بدن را با قند، نمک و سایر مواد مغذی کلیدی قوی می کند. همچنین دارای مقدار زیادی آب است که می تواند به شما در حفظ رطوبت کمک کند. هیدراته ماندن بسیار مهم است زیرا اسهالی که بیش از یک روز طول بکشد می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

وقتی دچار اسهال می شوید، بدن شما الکترولیت ها مواد معدنی ضروری بدن مانند سدیم ، کلسیم و پتاسیم را از دست می دهد. مصرف نوشیدنی های حاوی الکترولیت می تواند به شما کمک کند تا این ضرر را دوباره پر کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.

آب نارگیل منبع بزرگی از الکترولیت است ، زیرا حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و سدیم است.
محلول های آبرسانی (ORS) منبع بزرگ دیگری از الکترولیت ها است که می تواند در خانه تهیه شود. این مواد از ترکیبی از نمک ، شکر و آب تشکیل شده اند و یکی از متداول ترین روش ها برای جایگزینی مایعات از دست رفته در نتیجه اسهال هستند.

نوشیدنی های ورزشی الکترولیت زیادی دارند اما هنگام اسهال نوشیدن آن ایده خوبی نیست زیرا حاوی مقدار زیادی قند فرآوری شده است که ممکن است علائم شما را بدتر کند.

غذاهای خاصی وجود دارند که احتمالاً باعث بدتر شدن علائم اسهال و تحریک بیشتر روده می شوند. که شامل:

شیر و محصولات لبنی

هضم شیر و لبنیات حاوی لاکتوز هنگام اسهال دشوارتر است ، حتی اگر تحمل لاکتوز نداشته باشید. به این دلیل که وقتی دچار اسهال می شوید ، بدن لاکتاز کمتر از حد معمول تولید می کند. لاکتاز آنزیمی است که بدن شما برای هضم مناسب لاکتوز به آن نیاز دارد.

وقتی لاکتوز به درستی هضم نشود ، ممکن است اسهال شما را بدتر کند و همچنین باعث نفخ و حالت تهوع شود.

غذاهای ادویه دار

غذاهای پرادویه می توانند روده ها و دستگاه های گوارشی را که قبلاً حساس شده اند ، بیشتر تحریک کنند در هنگام اسهال. این اتفاق می افتد زیرا کپسایسین – ماده موثره در اکثر غذاهای پرادویه – به سرعت از دستگاه گوارش عبور می کند بدون اینکه به درستی تجزیه شود و باعث سوزش هنگام دفع مدفوع می شود.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک ، چربی و قند هستند. مثل: پیتزا، نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، شیرینی ها، کیک ها

غذاهای پر قند یا حتی شیرین کننده های مصنوعی نیز می توانند با” کشیدن “آب ، اسهال را بدتر کرده و منجر به اسهال با حجم بیشتری شوند.

سبزیجات خام

سبزیجات خام در یک روز عادی برای شما عالی هستند ، اما هنگام اسهال هضم آنها سخت است. البته لازم نیست از مصرف همه سبزیجات اجتناب شود ، اما برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی ، گل کلم و پیاز می توانند منجر به افزایش تشکیل گاز روده شوند ، که در صورت بروز اسهال باعث نفخ و گرفتگی می شود.

منبع: www.msn.com


بهترین غذاهایی که می توان هنگام اسهال مصرف کرد – رژیم غذایی – تغذیه
کپی رایت: منبع مطلب